ارتباطات مهندسی
 
 
برنامه ریز ، مشاور و ناظر پروژه های فنی و مدیریتی نیروگاه ها
 

تاثيرات مخرب جريانهاي الكتريكي عبوري از روتورها بر روي ضريب عدم حساسيت سيستم گاورنينگ توربو ژنراتور نيروگاهي و روشهاي ايمن سازي آن

همواره ضريب عدم حساسيت و عدم تعادل سيستم گاورنينگ در بكارگيري و حفظ اتوماتيك تناسب بين بار گسترش يافته در توربين توسط بخار و بار ارسال شده به شبكه توسط ژنراتور در دور ثابت از اهميت بالايي برخوردار است. هدف از اين مطالعه بررسي عوامل ايجاد جريانهاي الكتريكي عبوري از روتورها ، كه باعث ايجاد نوسانات توليد،صدمه زدن به پايداري و ضريب اطمينان و اقتصادي كار توربين مي شود. جريانهاي الكتريكي فوق باعث خوردگي الكتروژني قطعات گاورنر و پيري زودرس روغن و خرابي ياتاقانها شده كه منجر به عقب افتادن عمل تنظيمات ناشي از تاخير جابجايي و حركت سروموتورها و گاورنرها در موقع تغيير دور و بار مي گردد.جريانهاي عبوري ممكن است ناشي از عدم متقارن بودن ايرگپ هوايي روتور و استاتور در ميدان مغناطيسي ژنراتور،وجود جوينت(اتصال) و سطح اتصال در استاتورها برخي از ژنراتورها،اتصال كوتاه در مدارهاي خارجي باشد. هركدام از عوامل فوق باتوجه به اهميت آن مي تواند مورد بررسي و ارزيابي قرارگيرد.جريانهاي عبوري به هنگام بهره برداري و گذر از دورهاي بحراني بعلت ارتعاش شديد توربين و شكسته شدن فيلم روغن اين تخليه به صورت آني انجام و منجر به ايجاد اثرات آبله اي شكلي روي ژورنال شافت و بابیت ياتاقانهاي توربوژنراتور و سيستم كنترل گرديده و عمل پارالل واحد باشبكه را به علت نوسانات دور عملا مختل مي كند.عوامل الكترومغناطيسي روتورها ناشي از جريانهاي پارازيتي كه در اثر بروز ولتاژ الكتريكي بر روي روتور در حال كار ژنراتور بوجود مي آيند و موجب مگنت شدن روتورها در طول كاركردشان خواهد شد باعنايت به اين موضوع يكي از كارهاي مهم توربوژنراتورها بررسي ميزان اندازه و عوامل مگنت شدن روتورها در تعميرات اساسي مي باشد. كه در صورت بيش از حد مجاز بودن مي بايستي اقدامات تخلیه و نرمال نمودن میزان آن و ايمن سازي روتورها از بروز ريسركوله جريانهاي عبوري پارازيتي(ياتاقاني)انتهاي ژنراتور از طرف تحريك از بدنه، عايق بندي مناسب گردد. . براي ايمن سازي روتورها در حالت استاتيكي و ديناميكي اقداماتي صورت می پذيرد كه در حالت استاتيكي انجام موارد همچون عايق بندي انتهاي ژنراتور از بدنه ،كل پوسته ياتاقان های اصلی و سیلهای ژنراتور از طرف تحريك با استفاده از واشرهايي از جنس عايق(مقوي عايق،ميكا،سنگ طلق،باكليت،تكستوليت)با ضخامتهاي مناسب، بكمك لوله هاي باكليتي با واشرهاي عايقي جهت پيچها محكم كننده،پيچهاي تنظيم، لوله هاي روغن و انشعاب روغن جهت روغنكاري ياتاقانها از بدنه و قاب و در بخش كنترل استفاده از واشرعايقي بين كوپلينگ شافت توربين و كنترل ضروري است .در حالت ديناميكي نصب ذغالهاي كربني در ابتداء و انتهاي روتورها جهت تخليه احتمالي جريانات، مونيتورينگ شرايط كاركرد سيستم گاورنينگ و توربين براي شناسايي اشكالات ناشي از پالسهاي پارازيتي با ضرائب عدم حساسيت وعدم تعادل به جهت جلوگيري از خرابي تجهيزات و نوساني شدن بار واحد از اهميت بالايي برخوردار است.

 |+| نوشته شده در  دوشنبه نهم اسفند ۱۴۰۰ساعت 22:22  توسط مهندس مهدی حیدری کاهکش  | 
  بالا