ارتباطات مهندسی
 
 
برنامه ریز ، مشاور و ناظر پروژه های فنی و مدیریتی نیروگاه ها
 

در موقع تعمیر سیلهای لابیرنتی می بایست کیفیت فنرها تخت بشرح زیر کنترل گردند :

  1. فنرهای واقع در شیارهای  کریرهای لابیرنتی و فشارنده سگمنتها توام با طوقه ها در جهت رادیالی
  2. فنرهای واقع در شیار سیلندر؛ نگهدارنده کریر لابیرنتها در وضعیت صحیح و تامین کننده علاوه بر انبساط حرارتی آزاد ؛بیرون آمدن راحت کریر لابیرنت از شیار سیلندر (در برخی طراحی ها البته این فنرها تعبیه نشده اند.)

فنرهای سیلهای انتهایی و دیافراگمی از فولاد فنری بصورت تخت ساخته میشوند؛ آنها در بور پوسته وارد گردیده و ضمن خم شدن سگمنتها سیلها را به سطوح اتکا پوسته می فشارند.برای جلوگیری از جابجایی فنرها نسبت به سگمنتها ؛ فنرها دارای شیارهای جانبی مخصوص یا دارای انحنایی می باشند .

در صورت کیفیت غیرمناسب جنس، عملیات حرارتی غلط و نامناسب ، فنرها در روند بهره برداری در ناحیه دمای بالا (حین کارتوربین) کیفیت الاستیکی خود را در اثر ضعف از دست می دهند ؛گر چه در ابتدای کار دارای خاصیت الاستیکی رضایت بخشی بوده باشند . نیروی ایجاد شده در ابتدای کار فنرها باید 8-6برابر بیشتر از  وزن سگمنت تحت فشار باشد و در پایان مدت عمر کارکرد آن (معمولا پس از 12-15  هزار ساعت کار ) نباید کمتر از دو برابر وزن سگمنت باشند .

چنانچه فنرها با خم کردن بوسیله دست تغییر شکل داده و به حالت اولیه خود برنگردند ؛ برای ادامه بهره برداری و کار مناسب نمی باشند . اینگونه فنرها با نیروی کافی , سگمنتها  را در جهت رادیالی فشرده نمی کنند .

 برگرداندن(تغییر قوس کمان ) فنرهایی که  دارای خمش ماندگار هستند توصیه نمیشود فنرهایی که خاصیت الاستیکی خود را از دست داده یا دارای ترک خوردگی شدید هستند باید بافنرهای جدید با کیفیت و ساخته شده در کارخانجات معتبر تعویض گردند .برای سهولت در جا زدن فنرهای تخت , گوشه های آنها باید بصورت دایره ای گردد .

قبل از بستن یا مونتاژ توربین باید بر روی تمیزی و کیفیت بستن نهایی لابیرنت ها توجه خاصی مبذول گردد.  افتادن براده و پلیسه فلزات ؛ باقیمانده شن وذرات سندبلاست و  دیگر ذرات در زیر سگمنتهای سیل های انعطافی در زمان کار باعث کاهش یا از بین رفتن کامل خاصیت الاستیکی لابیرنت میگردد. عدم امکان فشرده شدن سگمنتها موجب کار غیرمطمئن لابیرنتها میشود .

در چنین موردی نباید فقط به دمش هوای فشرده اکتفا نمود ؛ زیرا بااین عمل هیچگونه ضمانتی برای تمیز شدن شیارهای زیر سگمنتها وجود ندارد . بیرون آوردن سگمنتها با فنرها و بستن مجدد آنها مطمئن تر میباشد .

در موقع پایین آوردن روتور درون سیلندر باید اقداماتی جهت جلوگیری از آسیب دیدگی (لهیدگی) سیلهای بیرونی انتهایی و سیلهای دیافراگم دارای کلرنس کوچک صورت پذیرد . در موقع قرار دادن نیمه بالایی سیلندر در جای خود چنانچه فلنج سیلندر به ماستیک آغشته می گردد ؛ نباید آنرا مستقیما در نزدیک سیلهای انعطافی قرار داد ؛ در صورت نفوذ ماستیک در شیار زیر سگمنتها ؛ ماستیک در زمان کار توربین خشک میشود و منجر به گیر کردن سگمنتها در شیار میشود .

 |+| نوشته شده در  پنجشنبه بیست و نهم مهر ۱۴۰۰ساعت 0:16  توسط مهندس مهدی حیدری کاهکش  | 
  بالا