ارتباطات مهندسی
 
 
برنامه ریز ، مشاور و ناظر پروژه های فنی و مدیریتی نیروگاه ها
 

امروزه وضعيت ارتعاش در یاتاقانهای توربين، خمش روتورها و انحنای شافت توربین، كيفيت ايزولاسیون ‌سيلندرها ، تعیین کننده  عملکرد مناسب steam flow path  و انبساطهای توربین، و بالتبع تعيين كننده پایداری واحد و طول زمان بهره‌برداري بين دو تعميرات اساسی از واحد مي‌باشد . به منظور تامين ايمني و اقتصادي بهره‌برداري در كليه موارد بايد سعي نمود اين موارد در كليه حالات و رژيم‌ها (بلاخص راه‌اندازي اولیه پس از اولین راه اندازی واحد از تعمیرات اساسی)، دور دادن تا افزایش دور کاری توربین و بارگیری آن در دامنه مجاز  خود باشند .

در توربينها اين موارد به دو دسته تقسيم مي‌شوند :

1- مواردي كه در زمان كاركرد(در مدار بودن) واحد ظاهر هستند.2- مواردي كه در زمان بعداز كاركرد( در حین تريپ واحد) ظاهر مي‌شوند. از طرفي اين موارد فوق‌العاده مهم و موجود، باعث ايجاد خطراتي جدي در پروسه كار توربين در حال و آينده خواهد شد كه قبل از پرداختن به شرح معايب فوق به دو آيتم بسيار مهم و اثربخش كه در كاهش دماي متال سيلندر و ايجاد اختلاف دما در  نقاط مختلف سيلندرها امروزه حائز اهميت هستند مي‌پردازيم.

کیفیت و وضعیت ایزولاسیون حرارتی توربینهای بخار، بخصوص توربینهای دارای پارامترهای بالا ، شرایط خاص و فوق‌العاده بالایی را میطلبد. این شرایط نه تنها از نظر حفظ دمای نرمال سالن توربین،جهت کاهش تلفات حرارتی سطوح حرارتی توربین مهم میباشند بلکه برای کار مطمئن توربین در زمان راه ‌اندازی و توقف نیز اهمیت زیادی دارد. این شرایط و اهمیت، تعیین کننده لزوم کاهش ماکزیمم عدم یکنواختی گرم شدن فلز جداره‌های بالا و پایین سیلندر/ HP/HIP / IPبوده و جلوگیری کننده از تابیدگی حرارتی قسمتهای گرم دراثر سرد شدن موضعی میباشند. اختلاف زیاد دمای بین قسمتهای مختلف بلاخص نقاط بالا و پایین سیلندر؛ که در اثر ایزولاسیون غیرکیفی و نامناسب بروز میکند، موجب تغییرات کلرنسهای رادیالی و محوری درحد غیر مجاز میگردد كه در چنین حالتی قسمتهای چرخان و ثابت(درپره ها،گلندهاو غیره)، در راه اندازی و بهره برداری  از توربین عملا" غیر یکنواخت و بصورت ویبره نمایان  میشود.

 وضعیت خوب ایزولاسیون درموقع راه اندازی توربین، اختلاف  مجاز دما بین روتور و سیلندر را تامین کرده و در چنین شرایطی کلرنسهای steam flow path ،  در راه‌اندازی و دور گرفتن سریع و بدون خطر توربین فراهم میشود.

کیفیت خوب ایزوله باید اختلاف دمای بین نقاط متقارن بالا و پایین سطح خارجی سیلندر را حداکثر بمیزان 10-15درجه سانتیگراد تامین نماید و  دمای روی سطح عایق باکارکرد بخار  565-545درجه سانتیگراد حداکثر تا 35-25درجه سانتیگراد را تامین کند.

بايد دانست كه سيلندرها قسمتهاي حساس و مهم و پيچيده توربين محسوب مي‌گردند كه مقطع عرضي آنها در طول تغيير مي‌كند، ساختار سيلندرها،باتوجه به كاربرد،پارامترهاي اوليه بخار،اندازه‌هاي .... ادامه دارد

 |+| نوشته شده در  جمعه چهاردهم آبان ۱۴۰۰ساعت 11:19  توسط مهندس مهدی حیدری کاهکش  | 
  بالا